Central Hive

Door Kitty Sluys

Marketingmensen, oké dat zijn wij ook, hebben er een handje van om voor alles een moeilijke term te bedenken. En natuurlijk het liefst met veel Engelse krachttermen er nog bij. En dat dan heel gewichtig roepen naar de klant, die vervolgens verdwaast achterblijft. Helemaal niet zo gek. Marketing, snap jij het zelf eigenlijk nog wel?

"Help! Kunnen we marketing alsjeblieft wat makkelijker maken voor onze klanten! Ze snappen niets van al die gekke termen. En ik weet het soms ook niet meer."

Drilldown, conversational interface, google AI, synchromarketing, chatbots, customer journey, locatiemarketing, crosschanel of multichannel of omnichannel, adwords, actiemarketing, guerilla marketing, affiliate marketing, buzz marketing, inbound marketing en dan ook natuurlijk outbound marketing, social selling, automated marketing, etno marketing en dan zijn er nog de korte hippe woordjes: vlog, blog, seo, sea, tags.

Verder moeten we naar het buitenland voor hei-sessies inclusief yoga, zijn er tientallen inspiratie-sessies nodig met een compleet managementteam en personeel-motivatie-rondes. En daarna praten we over usability, contentcreation, panels, ab-testing et cetera…

Met meer dan 25 jaar ervaring in marketing blijven wij ons nog dagelijks verbazen over deze marketing-fratsen. Wij zijn er voorstander van om ondernemers te helpen met ondernemen. En het ze niet moeilijker maken maar juist makkelijker.

 

We helpen je alvast een stukje op weg. Probeer onderstaand rijtje zelf eens te verklaren. Alvast een waarschuwing, het zijn goede Scrabble woorden.

Spiekbriefje 'moeilijke marketingtermen'

Om het makkelijk te maken beginnen we alvast met een ‘meest gebruikte moeilijke marketingtermen’, mét korte uitleg. En daaronder nog een marketing-start-ckeclist.

Meest gebruikte moeilijke-marketingtermen.

  • Drilldown: hoofdcategorie met daaronder subcategorieën (meestal bovenaan een website).
    Conversational user interface: minder zichtbare buttons, drilldowns maar gebruiksvriendelijker toepassingen achter de schermen in de vorm van bots of virtual assistants of apps. Terug naar gemak.
    Chatbots: geautomatiseerde gesprekspartner tijdens je online bezoek aan een website.
  • Customer journey: de stappen die klanten doormaken tijdens een koop. Van besef, tot info, tot beslissen.
    Usability: gebruiksvriendelijkheid.
  • Seo: op de beste manier in de zoekmachines vindbaar zijn.
    Sea: betaald adverteren in zoekmachines.
    Adwords: online adverteren.
  • Direct marketing: alle vormen van marketing waarbij de klant direct wordt benaderd.
    Actiemarketing: op korte termijn beïnvloeden van het gedrag van doelgroepen.
    Sociale marketing: marketing met als doel een positieve maatschappelijke of sociale verandering te realiseren.
    Guerilla marketing: korte, gekke, super opvallende marketingstunt waar iedereen over praat en opvalt.
    Locatiemarketing: campagnes die slim gebruik maken van locatie van de klant.
    Affiliate marketing: website die producten van een adverteerder promoot en in ruil commissie ontvangt over aantal kliks of aantal verkopen.
    Buzz marketing: campagne om mond-tot-mond reclame op gang te brengen. Sneeuwbaleffect.
    Inbound/outbound marketing: inbound is een strategie die potentiele klanten naar jou toe laat komen, uit eigen beweging. (pull-strategie) Outbound DUW je je boodschap naar de klant toe, gewild of ongewild (push-strategie).
    Automated marketing: nieuwsbrieven die vooraf klaargezet worden. Na een actie van de lezer krijgt deze gepland een volgende nieuwsbrief.
    Etno marketing: allochtone bevolkingsgroepen bereiken door rekening te houden met hun normen en waarden. Wel handig om te weten hoe iemand uit een niet-Westers land je tekst leest.
    Viral marketing: mond-tot-mond reclame via sociale netwerken. Gewoon zo’n leuk of opvallend filmpje of berichtje waar iedereen ineens over praat. Goed om je merk onder de aandacht te brengen.
    Demarketing: vraag naar een product of dienst afremmen. Bijvoorbeeld wanneer je niet aan de vraag kan voldoen.
  • Merk activering: beleving rondom een merk in een campagne neerzetten met als doel klant bewust van het merk te maken.
    Social selling: verkoop op het juiste moment, bij de juiste persoon met de juiste boodschap, via het juiste kanaal. Eigenlijk zoals we het al sinds de middeleeuwen op de markt doen, persoonlijk en op de juiste plek zijn.
  • Content creation: informatie verstrekken in iedere vorm van media die voor de lezer handig is op dat moment.
    Tags: woord dat online aan sites of digitale bestanden wordt gehangen om vindbaarheid te vergroten.
    Plog: praatje in de vorm van een foto.
  • Multichannel: klant kiest tussen enkele kanalen die niet op elkaar zijn afgestemd. Het bedrijf bepaalt voor de klant welk kanaal past bij zijn klantvraag.
    Crosschannel: klant gebruikt enkele kanalen die op elkaar zijn afgestemd. Deze kanalen zijn ook weer door het bedrijf vooraf bepaald.
    Omnichannel: klant gebruikt heel veel kanalen die op elkaar zijn afgestemd, de klant bepaalt zelf welk kanaal deze prettig vindt.

Ondernemers en hun vraagstuk
Als ondernemer wil jij jouw bedrijf beter zichtbaar maken, meer klanten, gemotiveerde medewerkers, omzet maken en als het even kan onderaan de streep positief resultaat overhouden. Dagelijks zijn wij met ondernemers in gesprek. Uit diverse branches, groot en klein, van jong tot generaties overstijgend. We leren hun bedrijf kennen, voelen de passie die er leeft, spreken de medewerkers en bij voorkeur ook enkele klanten. Zien het product of willen de dienst die geleverd wordt snappen.

(case #1) Zo spraken wij een tijdje terug een bedrijf dat gespecialiseerd is in metaalbewerking. Oké, eerlijk gezegd moesten wij de woorden ‘verspanen’ en ‘exotische materialen’ ook even googlen. De vraag van de ondernemer was echter helder: hoe kom ik bij industriële bedrijven binnen. Wat denk je dat wij uit het bovenstaande rijtje hebben geantwoord?

(case #2) Tijdens een inspirerende brainstorm met de directie van een volledig gemotiveerd vervoersbedrijf, kwam de aandacht opnieuw bij de kern van het bedrijf, de omzetmakers en unieke merkwaarden. De ‘Oh ja, daarom doen we wat we doen.’ Met een gedreven ondernemer die als 2e generatie het familiebedrijf voortzet en zijn dagelijkse zorg om zijn medewerkers werk te bieden. De vraag van deze ondernemer: ‘hoe zorg ik dat ik mijn bedrijf gezond door kan geven aan de 3e generatie’. Wat denk je dat het antwoord hierop was? Niets uit het bovenstaande rijtje in elk geval. Dit valt namelijk ook niet in één enkele term samen te vatten, laat staan met zo’n term die enkel een scrabble associatie oproept bij de ondernemer.

Marketing-start-checklist

  • Wat is je kern. Weet wie je bent, wat je origineel maakt en wat je unieke kracht is.
  • Ken je klant. Wat houdt hen bezig, waar kan je ze mee helpen. Wees eerlijk in wat je biedt, en vertel dat helder en vooral leuk!
  • Blijf ondernemer. Blijf kansen in de markt zien. Weet welke dienst/productgroep omzet voor je maakt.

Zo kan marketing het je makkelijk maken
Wat is marketing volgens ons? Het zijn ‘foefjes’ voor iedere ondernemer om klanten binnen te trekken. Aanzetten tot een actie of een aankoop. De manier waarop je je verhaal brengt én vooral laat zien dat je het meent, bepaalt of je klant je foefje accepteert. En het is helemaal mooi wanneer je klant er daarna ook nog ongelooflijk happy mee is en het verder vertelt. Want je klant is niet gek. Ze pakken niet zomaar alles van je aan, en als ze merken dat het lokkertje hen in een valkuil leidt of extra geld kost dan komen ze nooit meer bij je terug. Vertrouwen ze je gewoon niet meer. En zeker in zakelijke communicatie kan dat funest zijn.

Kern van dit verhaal: pas marketing makkelijk toe op je onderneming. Het kan je werk direct merkbaar efficiënter maken, sturing geven en focus op je doel.

Kom je er niet uit?

Wij van Central Hive helpen jou graag met al je marketingactiviteiten.